Utilidade e obrigação no pensamento moral de Richard Cumberland/Utility and obligation in Richard Cumberland’s Moral thinking
Resumo
Neste trabalho eu pretendo oferecer um breve esboço de uma das fontes do utilitarismo. A teoria do direito natural de Richard Cumberland. Embora o autor se insira na tradição do jus naturae, há elementos suficientes em seu texto que apontam para a preparação de noções importantes ao utilitarismo, noções de raciocínio consequencialista. Sem fazer anacronismos, eu pretenso esboçar aqui o papel assumido por Cumberland na história dessa corrente do pensamento ético.
Abstract: In the paper I offer a brief sketch of one of sources of utilitarianism. The theory of natural law of Richard Cumberland. Although the author falls within the tradition of jus naturae, there is sufficient evidence in the text that point to the preparation of important notions of utilitarianism, notions of consequentialist reasoning. Without anachronisms, I sketch here the alleged role played by Cumberland in the history of current ethical thinking.
Keywords: Natural law. Obligation. Utility. Consequentialism.
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DOI: https://doi.org/10.26694/pensando.v7i14.4390
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